Testfamilien besøger Livø efter lukketid 2023 – Testfamilien
TEST af WOW Park Billund 2023

Testfamilien besøger Livø efter lukketid 2023

Reklame (da inviteret)

En gruppe af vores testere har i maj besøgt LIVØ, hvor de var inviteret til at opleve “Livø efter lukketid”

Om Livø

Livø er en lille ø perle i Limfjorden og kaldes Limfjordens grønne paradis. På øen, som ligger midt i mellem Nykøbing Mors, Løgstør, Fjerritslev og Thisted, møder man den fineste Morten Korch stemning. For at komme til Livø skal man med færge ca. 20 minutters sejlads fra Rønbjerg Havn. Livø blev i 1977 fredet, og i dag bor der kun 6 personer på Livø, hvoraf 4 arbejder for Naturstyrelsen. Øen er bilfri (foruden traktor og golfbiler), hvilket gør øen virkelig ren og rolig.

Livø er den fineste lille ø, som har utroligt varierende natur. Der er hede, gammel egeskov med hassel og andre typer blandingsskov, strandenge, enebærkrat og flotte dramatiske strækninger langs kysterne. Faktisk har Livø alt dansk natur, foruden klitter og klipper. Livø har også et varieret dyreliv, bl.a. er der på Livø Tap (uden adgang) en stor sælkoloni. Derudover er der stor bestand af råvildt, ræve, harer og mårer. Der er også rigtig mange fuglearter på øen.

Øen drives økologisk, hvor der bl.a. dyrkes gamle kornsorter og glutenfrie afgrøder. Der er også en stor besætning på ca. 150 stk. Black Angus kvæg.

Livø har en lang og spændende historie, der rækker helt tilbage til stenalderen. Mest kendt er de dog for “De Kellerske Anstalter”, som overtog øen i 1911. Øen blev hjemsted for udviklingshæmmede og kriminelle mænd. Mændene kunne som oftest bevæge sig frit rundt på øen, hvor de hjalp til i landbruget mm. På øen er der en lille udstilling fra denne periode.

Der er masser af arrangementer på øen om sommeren – bl.a. 3 ugers højskole med politisk, kulturel, læringsmæssigt og socialt fokus for folk i alle aldre, og så er øen også kendt for den årlige Jazzfestival.

Livø efter lukketid

Vi skulle teste arrangementet Livø efter lukketid og der var lavet program fra vi ankom ca. kl. 13 og lørdagen til dagen efter, hvor vi tog færgen retur til Rønbjerg kl. 11.00.

Vi blev mødt af værterne Jesper (Kjøgemester og forpagter) og Jakob, som tog godt imod os. Stemningen blev hurtigt lagt, og alle følte sig velkomne. Vi fik alle en plads på vognen bag på golfvognen, og eventyret kunne begynde.

Vi fik en lækker frokost “Livø Bistro Lunch” i Den Gamle Købmand, hvor vi også fik præsenteret os for hinanden. Herefter blev vi indlogeret i de hyggelige værelser i gammel stil.

Efter et lille break hoppede vi atter på golfvognen, som var pakket med “Radler”, safter og lun kringle. Mums!

Vi blev kørt ud i skoven med flere stop undervejs, så vi kunne se den storslåede natur. Der blev grinet og hygget højlydt på hele turen. Vi stoppede i skoven ved en lille kilde, hvor vi fik smagt det friske vand direkte fra naturen.

Da vi kom retur til “byen” så vi lidt mere af byen og fik en masse historier af Jesper.

Kl. 19.15 mødte vi op i “Smug Kroen”, som var det hyggeligste spot med bål, fin opdækning ved langbord, en bar og det skønneste personale.

Jesper stod ved ude køkkenet ved siden af bålet og gik igang med at kokkerere, mens han fortalte og tog os med. Vi fik to varianter af østers, hvilket var grænseoverskridende for de fleste, men Jesper kunne trylle med de lækreste råvarer, så de fleste blev omvendt. Vi blev virkelig opvartet med skønne økologiske vine, Thy safter og den ene kulinariske oplevelse efter den anden. Der blev foruden østers serveret blåmuslinger, Livøs pølser, lækre bøffer og jordbær med fløde. Det var tydeligt at smage, at der var kræset for det hele.

I mens kunne vi sidde sammen, snakke, hygge og lære hinanden bedre at kende. Der blev festet til sent ud på natten, hvorefter vi kunne gå til køjs lige på anden side af vejen.

Dagen efter stod den på Livø morgenbord mellem 9-10 og kl. 11 var der afgang.

Livø skal opleves af alle!

De bedste oplevelser fortalt af testerne

Mie V. fortæller:

Før denne tur – Anede jeg ikke at Livø fandtes. Ude i Limfjorden gemmer der sig denne lille naturperle af en ø. Fra det øjeblik man træder af færgen fornemmer man roen, og længere oppe af vejen træder man ind i en ægte Morten Korch stemning. Jesper og Ulla, som forpagter Livø Feriecenter, har formået at skabe den hyggeligste stemning. Vi spiste froskost i den gamle købmand, hvor vi sad ude i det gode vejr med fuglefløjt, sol og blå himmel. Herefter fik vi en tur rundt på øen, hvor vi både var igennem skoven og ude ved vandet.
Vi hyggede med kaffe og friskbagt kringle oppe ved skoven med udsigt ud over Limfjorden. Igen emmede stemningen af ro. Om aftenen stod den på middag i Smugkroen, hvor Jesper diskede op med lækkerier hele aftenen. Vi fik udfordret vores smagsløg med friske østers i forskellige versioner, og han var cool til at udfordre os, som aldrig havde prøvet det før og gøre det til en sjov og fantastisk oplevelse. Livø er måske ikke stor, men den har i den grad noget at byde på.

Benjamin fortæller:
LIVØ! Måske en af de fineste oplevelser nogensinde!
Indtil for omkring to måneder før vi skulle besøge skønne Livø, kendte jeg ikke til øen.
Er du til det autentiske, ærlige og åbenbare, helt nede i gear og med et tvist af den skønneste ro og natur, så gør dig selv en tjeneste og besøge Livø.
Jeg har i samarbejde med Testfamilien og de to skønneste værter Jesper og Jacob, som er forpagter og vært på øen, haft den bedste oplevelse, som jeg sent vil glemme.

Mollie fortæller:

Livø er en perle midt i Limfjorden. En lille ø, men med et kæmpe stort hjerterum. Med ét føler man sig hjemme, og man ønsker hurtigt, aldrig at skulle rejse derfra igen.

Øen er forpagtet af de de mest fantastiske mennesker. Alene deres velkomst og tilstedeværelse, bringer det indre barn frem i en.

De viser øen fra dens bedste side, og øen emmer af ro og fredfyldt nærvær. Man kommer helt ned i gear, da øen også er fri for køretøjer (ud over traktorer og golfbiler). Man vågner op til komplet ro og fuglesang, når man overnatter i de idylliske værelser.

Livø er andet end bare ro og fred. Den bidrager også med et gastronomisk indspark. Øen er selvforsynende med alt fra krydderurter til bøffer og diverse skaldyr. Alt er autentisk og natur tro, og man er ikke et sekund i tvivl om, at alt man spiser er lavet med kærlighed til faget.

Trine fortæller:

En mini getaway på 24 timer på Livø er godt for sjælen.

Hvis man har hang til smuk natur og en lyst til at dykke ned i et stykke danmarkshistorie, så kan Livø i Limfjorden anbefales.

Næsten alle former for naturtyper er repræsenteret, og øen har været beboet siden stenalderen, men er nok mest kendt for de Kellerske Anstalte.

Jesper og Ulla driver øens feriecenter, og Jesper er en fantastisk storyteller. Vi havde heldigvis ikke noget, vi skulle nå, og det udnyttede Jesper til at smide alverdens anekdoter om stort set alt. Mad er hans store passion, og det kunne vi tydeligt mærke. Vi fik serveret de lækreste østers og muslinger og et stykke mørt angus oksekød fra øens egne kvæg. Maden er i det hele taget meget lokalt, og så bliver det ikke meget bedre.

Kristina fortæller:

Hvis jeg skal udpege én ting, som især gjorde indtryk på mig, da vi var på Livø, så er det, at det på en måde var sin helt egen tidslomme. Alt lagde bare op til, at man skal være til stede i nuet, med menneskerne omkring en, uden grund til stress og jag.

Det har virkelig været en øjenåbner for mig, at den ro kunne mærkes så langt nede i maven. Og det er uden tvivl en ro, jeg vil opsøge fremover.

Jeg tror også, at det er den ro, der gør, at der er tid til at kæle ekstra for detaljerne og samtidig tillod det i hvert fald mine sanser at være meget mere afslappede og åbne ift. bl.a. de nye, gastronomiske oplevelser, vi blev præsenteret for.

Havde du spurgt mig dagen inden, om jeg nogensinde skulle spise østers, så havde svaret været nej! Men lige præcis den oplevelse var så god, vel præsenteret og veltilberedt, at jeg sagtens kunne forestille mig at spise det igen. Det er faktisk mit generelle billede af Livø – det er hele det samlede billede, der skaber grobund for fantastiske oplevelser og minder.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg kommer til at besøge denne perle i Limfjorden igen – og jeg håber at kunne vise den samme ro, som jeg har oplevet, til resten af familien.

Anne-Louise fortæller:

Livø – sikke dog en fantastisk perle i Limfjorden! Fra det øjeblik vi kom følte jeg mig velkommen, skuldrene sænkede sig, og jeg kunne bare slappe af. Stemningen er helt fantastisk på øen, naturen er smuk, og vores værter var eminente. Livø var som at træde ind i en helt anden tidslomme – man kunne virkelig bare slappe af, nyde roen, hinanden og være i nuet.

Jeg fik skubbet til egne grænser, da der blev serveret meget fisk/skaldyr, hvilket jeg absolut ikke er til. Men med Jespers evner i køkkenet blev vi alle taget i hånden og fik et kærligt skub.

Udover smuk natur er Livø også fuld af Danmarkshistorie og har endda sit eget lille museum.

Livø er mere end man kan beskrive – det skal opleves! Naturen, menneskerne, maden, bygninger – alt.

Nanna fortæller:

Livø – en smuk perle i Limfjorden med det fineste øliv!

Et døgn på den bilfrie ø var intet mindre end fantastisk; øen fik mig med det samme helt ned i gear. Vi fik en tur rundt på øen på ladet af en elbil til de smukkeste udkigsposter med hjemmebagt kringle, drikkelse og røverhistorier fra den humørspredende ø-forpagter. Det var episk! 😊

Ø-forpagteren er kok, og han forkælede os med lækker frokost og luksuriøs aftensmad i Smugkroen. Det var simpelthen så hyggeligt og en helt særlig og unik oplevelse at besøge den lille ø.

Wauw – tænk, at jeg før denne tur, ikke vidste, at Livø fandtes?!? Dét ved jeg heldigvis nu, og den og værtskabet får mine varmeste anbefalinger!

Mie I afslutter:

Jeg er så heldig, at have mødt de to værter Jacob og Jesper før denne tur til Livø og jeg må ærligt indrømme at mine forventninger var høje. De to “drenge” er bare definitionen på god energi og det smitter øjeblikkeligt af på de mennesker der er omkring dem.

Kombineret med de smukkeste rammer så kunne det ikke andet end at blive en succes – og det gjorde det! En helt uforglemmelig oplevelse.

Jeg vil på det varmeste anbefale alle at aflægge besøge Livø et besøg. Jeg har allerede selv flere ture dertil i tankerne.

Tak til Jesper og Jakob fordi vi måtte komme.